Warning: A non-numeric value encountered in /home1/taranehacademy/public_html/wp-content/themes/iRiS/functions.php on line 5763

تاثیر موسیقی بر کودکان اتیستیک

در استفاده از موسیقی در برنامه آموزشی کودکان مبتلا به اتیسم هدف این است که آنها را از دنیای تنهایی­ای که در آن به دام افتاده اند، برهانیم.کودکان مبتلا به اتیسم همواره از موسیقی، آوا و ریتم تاثیر مثبتی به دست می­آورند.بسیاری از پژوهش ها نشان داده­اند که موسیقی رفتارهای جمعی این کودکان را بهبود می بخشد.برای کودکان اتیستیک معمولا از مداخله سرگرمی ریتمیک (آر ای آی) استفاده می شود که می­تواند در کاهش اضطراب و رفتار پرخاشگرانه این کودکان موثر باشد. موسیقی همچنین می­تواند توانایی گوش دادن، ظرفیت حوصله و توجه و نیز تعاملات اجتماعی را بالا برده و علایم کم توجهی را کم رنگ سازد. یادمان باشدموسیقی فعالیتی لذت­ بخش و دوست داشتنی است و کودکان بهترین تعلیم را ازکسانی می­گیرند که دوستشان دارند، نه کسانی که بهترین مهارت فنی را به نمایش می گذارند.

(برداشتی از کتاب تاثیر موتسارت بر کودکان.نوشته دان کمبل)

روند فعالیت ها در دوره های موسیقی

* بخش اول:کارگاه شعر و موسیقی

– گوش دادن فعال به قطعات مختلف موسیقی ایرانی و کلاسیک

– ارایه پیشنهادات وگفتگوهای جمعی پیرامون قطعه شنیده شده

– انجام حرکات منظم و هماهنگ با موسیقی به طور­گروهی

– درک مفهوم شعر وقصه های ریتمیک و آهنگین

– تهیه کاردستی به صورت گروهی با توجه به قطعه موسیقی

– اجرای نمایش موزیکال و بازی های نمادین

 

* بخش دوم: انجام فعالیت های موسیقایی (مطابق با روش آموزشی کارل ارف)

– نواختن ساز

– خواندن آواز­های دسته جمعی

– آشنایی با موسیقی، ریتم، آوا، کلام، سرعت(ضرباهنگ)، ملودی و ساز­های مختلف

* اهداف ونتایج :

– ایجاد شادی و نشاط در کودکان

– ایجاد محیط لذت بخش درمانی و آموزشی

– تقویت حیطه­های شناختی و تعمیم دهی آموخته­های قبلی در شرایط جدید

– تقویت مهارت های حسی- حرکتی

– تقویت حافظه دیداری وشنیداری

– افزایش مهارت های کلامی

– افزایش توجه و تمرکز

– تقویت و افزایش مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی

– کاهش اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه

تمامی تمرینات در بخش اول و دوم بر اساس رشد شناختی، علایق، توانایی­های جسمی و همچنین با توجه به برنامه درمانی- آموزشی کودکان طراحی و برنامه ریزی می گردد.