بازیهای کودکان همراه با کثیف کاری برای بزرگترها با کلی زحمت و استرس همراه است اما این قبیل بازیها از اهمیت فراوانی در دوران آموزشی بچهها خصوصا کودکان نوپا برخوردار است.
کودکان یادگیرندههای فعالی هستند و برای کودکان نوپا آموزش و یادگیری به همراه بازی باید باشد. بازیهای کودکان که همراه با کثیف کاری هستند، خیلی با ارزش است. زیرا حواس پنج گانه آنها را تحریک میکند، کودکان میتوانند احساس لامسه، بویایی، دیداری و حتی چشایی را در نتیجه کثیف کاری حس کنند. بچهها به محض اینکه بازیهای کثیف کاری را شروع میکنند خیلی کارها را انجام میدهند، آنها میتوانند مشاهده، درست کردن، ساختن، اکتشاف، تخیل، تحقیق، تفسیر و حتی استراحت و تمدید اعصاب را داشته باشند.
این را بدانید که بازیهای همراه با کثیف کاری با استفاده از ابزارهای مختلف فرصت بسیار زیادی برای خلاقیت و تخیل در کودکان ایجاد میکند.
نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد، کودکانی که بیشتر اقدام به لمس کردن، چنگ زدن و چشیدن اشیای اطراف خود میکنند، از توانایی بهتری در یادگیری برخوردار هستند!
کثیف کاری کودکان شاید برای والدین چندان خوشایند نباشد، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد که این رفتار میتواند درک کودک از دنیای اطراف خود را افزایش دهد.
تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه آیوا نشان میدهد، کودکانی که اقدام به چنگ زدن، لمس و حس کردن، چشیدن و حتی پرتاب اشیاء اطراف خود – بویژه مواد غذایی – میکنند، از توانایی بهتری در یادگیری برخوردار هستند.در این مطالعه توانایی یادگیری ۷۲ کودک ۱۶ ماهه با قرار دادن اشیاء مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت؛ محققان ۱۴ شیئ غیر جامد مانند مربای توت فرنگی، پنیر، سس شکلات و سوپ را در دسترس کودکان قرار داده و نام هرکدام از اشیا را با کلمات سادهای مانند dax یا kiv به کودکان یاد دادند. چند دقیقه بعد همان اشیاء در اشکال متفاوت در اختیار کودکان قرار داده و از آنها خواسته شد که این اشیا را شناسایی کنند.
نتایج بدست آمده نشان میدهد، کودکانی که بیشتر کثیف کاری کرده و اقدام به چنگ زدن، برداشتن و بردن شییء به سمت دهان کرده بودند، نام اشیاء بیشتری را در مقایسه با کودکان تمیز و مرتب به خاطر سپرده بودند.
شانس شناسایی درست اشیاء در کودکان با رفتار کثیفکاری ۷۰ درصد اعلام شده است که این آمار برای کودکان تمیز و مرتب تنها ۵۰ درصد است. در بخش دیگری از این مطالعه کودکان به دو گروه تقسیم شدند و یگ گروه روی صندلیهای بلند و گروه دیگر روی میز نشانده شدند؛ کودکانی که روی صندلی بلندتر بودند، عملکرد شناختی بهتری در مقایسه با گروه دوم داشتند، چراکه امکان لمس و کثیف کاری بیشتری برای آنها فراهم شده بود.
دکتر «لاریسا ساموئلسون» نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می کند: بازی کردن و لمس اشیاء مختلف می تواند مهارت یادگیری کودک را بشدت تقویت کند.
نتایج این مطالعه در مجله Developmental Science منتشر شده است.